Je kent het wel: je gaat hardlopen, zet je favoriete playlist aan en doet je oortjes in. Nu blijkt het ook nog eens dat hardlopen met muziek je prestaties bevorderd. 

Beats per minute

Wetenschappers zeggen dat wanneer je op het punt staat om op te geven, muziek je helpt om toch nog even door te gaan. Muziek zorgt ervoor dat je in een goed tempo blijft lopen. Zonder dat je het zelf misschien doorhebt, zal je lichaam proberen te lopen op het tempo van de muziek. Het tempo of de beats per minute (BPM) hebben invloed op het aantal stappen dat je zet. 

Er wordt aangeraden om voor langere afstanden muziek te kiezen met 120-130 BPM. Kies voor de korte afstanden nummers tussen 160-180 BPM.  Wist je dat er op Spotify genoeg playlisten staan per ritme?

Met de volgende drie stappen kun je ook zelf het aantal BPM van een liedje uitrekenen:

Stap 1: Luister naar het nummer en tik tegelijkertijd mee met je vinger. Probeer je zoveel mogelijk te concentreren op de drums.

Stap 2: Pak een stopwatch, wanneer je het ritme van het liedje hebt gevonden, tel je het aantal beats in 15 seconde tijd.

Stap 3: Vermenigvuldig het aantal beats dat je hebt geteld met 4. Dit om een hele minuut te krijgen. Zo heb je het aantal beats per minuut van het nummer.

Soorten oordopjes

Er zijn verschillende soorten oordopjes te koop. Je hebt oordopjes die je met bluetooth kunt verbinden met je telefoon of je horloge. Met draadloze oordopjes bestaat de kans dat je die tijdens het hardlopen verliest. Er zijn speciale sport oordopjes op de markt. Vaak zijn deze sport oordopjes zweetbestendig en bevatten ze een verstelbare oorhaak zodat de oordopjes stevig in je oren blijven zitten. 

Let wel op dat hardlopen met oordopjes ervoor zorgt dat je geluiden in je omgeving minder goed gaat horen. Niet iedere omgeving is hier dan ook voor geschikt. 

Nummers per ritme 

80-100 BPM

David Guetta – Hey Mama (feat. Nicki Minaj, Bebe Rexha & Afrojack, duur 3:12, BPM 86)

Sigma – Nobody To Love (duur 3:09, BPM 88)

Brett Eldredge – Drunk On Your Love (duur 2:53, BPM 91)

100-120 BPM

Fifth Harmony – Work from Home (feat. Ty Dolla $ign, duur 3:34, BPM 105)

Aerosmith – Walk This Way (duur 3:40, BPM 109)

Katrina & The Waves – Walking On Sunshine (duur 3:58, BPM 110)

Justin Timberlake – Can’t stop the feeling! (duur 3:57, BPM 113)

120-140 BPM

Imagine Dragons – Believer (duur 3:24, BPM 125)

Rihanna, Calvin Harris – We found love (duur 3:35, BPM 128)

Ariana Grande – One last time (duur 3:17, BPM 125)

140-160 BPM

Shawn Mendes – Stitches (duur 3:26, BPM 150)

Kanye West – POWER (duur 4:52, BPM 154)

Yellow Claw, Stoltenhoff – Beastmode (duur 3:12, BPM 160)

160-180 BPM

The Chainsmokers, Daya – Don’t Let Me Down (duur 3:28, BPM 160)

Taylor Swift – Bad Blood (duur 3:31, BPM 170)

Eminem – Lose Yourself (From “8 Mile” Soundtrack) (duur 5:26, BPM 171)

Bronnen: –      https://www.prorun.nl/borntorun/32500/de-voordelen-van-het-lopen-met-muziek/ 

https://www.hardlopen.nl/artikelen/beleving/hardlopen-op-het-tempo-van-muziek-werkt-echt

https://www.garmin.com/nl-NL/blog/20x-de-beste-hardloop-beats/werkt-echt

https://www.garmin.com/nl-NL/blog/20x-de-beste-hardloop-beats/
https://tunebat.com/

Categorieën: Blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *