Je hoort het vast vaak voorbij komen: bewegen is goed voor de gezondheid. Maar is dit nou eigenlijk wel zo? En wat maakt het hardlopen nou zo gezond? Zijn er ook risico’s?

Algemene gezondheid

Tijdens het hardlopen ben je aan het bewegen en trainen. Hardlopen zorgt ervoor dat de conditie en uithoudingsvermogen vooruitgaat. Spieren worden versterkt en overwicht wordt voorkomen. Daarnaast is de weerstand van een hardloper een stuk beter dan van iemand die niet of weinig beweegt. Daarnaast is bewegen in de vorm van hardlopen een mooie uitlaatklep om bijvoorbeeld stress op een gezonde manier tegen te gaan.

Hoe zorg je ervoor dat hardlopen gezond blijft?

Het is belangrijk dat hardlopen op een gezonde manier gebeurd. Om te beginnen moet er rekening gehouden worden met de opgestelde doelen en de daarbij horende schema. Het schema zorgt ervoor dat hardlopen gezond blijft. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je je lichaam de tijd geeft om te wennen aan inspanningen. Het is dus niet gezond om je lichaam te pushen naar meer. Daarom is het belangrijk om volgens het schema bewegen goed op te bouwen omdat het lichaam dit niet gewend is. Om goed aan de conditie te werken is het aangeraden om 3 keer in de week te trainen volgens het opgelegde schema. Om een schema te maken, wordt u doorverwezen naar een eerder geschreven blog op onze website door op deze link te klikken.

Welke gezondheidrisico’s bevatten het hardlopen?

Je zult vast denken dat hardlopen en bewegen goed en gezond voor je is. Niks is minder waar. Het hardlopen kan ook zeker gezondheidsrisico’s met zich meebrengen als het hardlopen op de verkeerde manier gedaan wordt. Hierbij kan er gedacht worden aan het volgende:

– Infectie aan de luchtwegen, doordat er weinig maar intensief bewogen wordt.

– Bewegen doet een aanval op je lichaam, zorg ervoor dat trainen gezond blijft. Hou dus voldoende rust tussen elke training.

– Te veel trainen zorgt voor overbelasting, dit zorgt er uiteindelijk voor dat er een blessure ontstaat waardoor trainen niet mogelijk is. In het kopje hieronder vind je hoe blessures te voorkomen zijn.

– Hardlopen in de warmte, zorg ervoor dat je ’s morgens vroeg gaat hardlopen om de warmte van de zon te voorkomen.

Hoe zijn blessures te voorkomen?

Blessures zijn veel voorkomende problemen op het gebied van gezondheid. Er zijn een aantal dingen van belang om blessures voor een groot deel te kunnen vermijden. Natuurlijk is het volledig vermijden van blessures niet mogelijk, maar je kunt dit zeker wel verkleinen. Zo is het om te beginnen van belang om te trainen volgens het schema. Daarnaast is het belangrijk om voor het hardlopen een warming up te doen met daarbij de juiste rek en strekoefeningen. Deze rek en strekoefeningen kunt u terugvinden in een andere blog op de website. Na het hardlopen is het belangrijk om af te sluiten met coolingdown zodat het hele proces doorlopen is.

Op onze website vindt u nog veel meer blogs omtrent hardlopen. Neem gerust eens een kijkje!

Categorieën: Blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *