Sport voedingsmomenten
Sport voedingsmoment

Lees hier wanneer u nou het beste kan eten en drinken als u gaat sporten. Is het beter om voor of na het sporten te eten, of misschien wel tijdens? U leest het hier! Dus bekijk hier de eet- en drinktips om zo optimaal te kunnen presteren tijdens het sporten.

Eten en drinken vóór het sporten

Het is belangrijk om te eten en te drinken voor het sporten, doe dit niet te kort van tevoren maar ongeveer 2 tot 3 uur voordat u gaat sporten bij een goede maaltijd. Daarnaast kunt u ongeveer een halve liter drinken (500 ml). Dit is belangrijk om zo voldoende energie te krijgen om u te kunnen inspannen voor het sporten.

Tevens kunt u natuurlijk ook eten en drinken vlak voor het sporten. Doe dit dan wel met kleine porties. Het verteren van het voedsel vraagt namelijk constante aanvoer naar het maag-darmkanaal. Wanneer er direct na het eten en drinken wordt gesport vragen je spieren ook zuurstofrijk bloed. Deze 2 processen kunnen elkaar dan in de weg zitten, waardoor er maagklachten kunnen ontstaan.

Sporten op een lege maag is ook niet verstandig. Voor sporten is er energie nodig, te weinig energie is niet goed voor de spieropbouw. Daarnaast zorgt een lege maag ook niet voor een snellere vetverbranding, wat wel is beweerd wordt. Met een lege maag zou u minder energie hebben en daardoor eerder stoppen met sporten. Er zijn mensen die zelfs flouw vallen, omdat het glucosegehalte in het bloed te veel daalt.

Eten en drinken tijdens het sporten

Voor veel mensen is eten tijdens het sporten lastig. Wanneer er langdurig en intensief gesport wordt kunnen sportrepen en sportgels helpen om de energie op peil te houden. Bij korter dan een uur sporten is het niet nodig, want dan loopt u het risico dat u te veel calorieën binnen krijgt. Dit kan dan zelfs leiden dat u juist gewicht aankomt, en wanneer u sport om gewicht te verliezen is dat natuurlijk niet de bedoeling.

Wanneer er langer dan een uur gesport wordt is het van belang om tijdens het sporten te blijven drinken, als het doel is om af te vallen kunt u het beste water drinken tijdens het sporten. Begin direct vanaf het begin van het sporten met drinken, doe dit met kleine slokjes. Wanneer u dorst krijgt tijdens het sporten bent u eigenlijk al te laat met drinken, dus wees de dorst voor. Dit kunt u ook checken door na het sporten uw urine te bekijken. Wanneer deze donker van kleur is, dan is het aan te raden om de volgende keer meer te drinken. Los van het sporten is het goed om zeker 1,5 tot 2 liter per dag aan vocht te drinken.

Eten en drinken na het sporten

Na het sporten kunt u een normale hoofdmaaltijd eten: een ontbijt, een lunch of een avondmaaltijd. Hierin zitten alle voedingsstoffen die u nodig hebt, inclusief koolhydraten voor de energie en eiwitten voor het spierherstel. En drink daarnaast natuurlijk voldoende vocht!

Sport etenstijden
Sport etenstijden
Categorieën: Blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *