Het is ontzettend belangrijk om goed voorbereid te zijn voordat er hardgelopen gaat worden. Een warming-up zorgt ervoor dat de temperatuur van je lichaam geleidelijk omhooggaat door in een rustig tempo te beginnen met hardlopen en dit geleidelijk op te voeren om tot de juiste lichaamstemperatuur te kunnen komen.

Waarom is er een goeie warming-up nodig?

Naast dat een warming-up ervoor zorgt dat het lichaam op temperatuur komt, zijn er nog een aantal redenen om een goeie warming-up te doen. Met een warming-up kunnen er betere prestaties geleverd worden doordat de spieren opgewarmd zijn waardoor het allemaal prettig en soepel aanvoelt. Ook voorkomt een goeie warming-up blessures. Een hardloop warming-uphoeft zeker niet lang te duren. Daarnaast is het afhankelijk van een aantal factoren zoals weeromstandigheden, de kleding en de intensiteit van de training die volgt. Wel zijn is er een richtlijn waaraan vastgehouden wordt. Als er lichte zweet te voelen is, betekent het dat de warming-up voldoende is. Voor meer tips om je goed voor te bereiden op de 5 of 10 kilometer, kunt u hierklikken.

Belangrijke informatie rek- en strekoefeningen voor hardlopers.

Na de warming-up is het belangrijk om te gaan rekken. Wel is het goed om te weten dat het rekken goed uitgevoerd moet worden. Het rekken zorgt ervoor dat spieren fit worden. Daarnaast kunnen (beginnende) blessures opgemerkt worden door te kijken of het rekken zeer doet. Als laatste geeft het je de mogelijkheid om even je concentratie te pakken voordat de wedstrijd begint. 

Belangrijk is dat de oefeningen goed en op de juiste manier uitgevoerd moeten worden. Zo moeten oefeningen 20 seconde vastgehouden worden. Elke oefening wordt 2 keer gedaan aan elke kant. Wel is het belangrijk om links en rechts om en om te doen, zodat er afgewisseld wordt. Wanneer je rekt is het de bedoeling dat het geen pijn doet, anders moet er direct gestopt worden met de oefening. Ook is het belangrijk dat rekken statisch gebeurd. Het is niet de bedoeling er verend gerekt wordt. 

Rek- en strekoefeningen voor hardlopers.

Er zijn een aantal oefeningen belangrijk voor hardlopers. De belangrijkste vind je hieronder:

Bovenbeen voorkant: hierbij pak je je enkel vast en trek deze vervolgens naar je bil. Zorg ervoor dat de knieƫn naast elkaar blijven staan en dat de rug recht blijft.

Bovenbeen achterkant: doe een stap naar voren en zet de hak op de grond. Trek de tenen vervolgens naar je toe en buig voorover met je lichaam totdat je de rek in de hamstring voelt.

Bovenbeen binnenkant: strek een been opzij en buig met je lichaam dezelfde richting op. Buig je lichaam net zo ver door totdat er rek op de binnenkant zit. Let er wel op dat de tenen naar voren wijzen.

Onderbeen achterkant: Doe een pas naar achteren met een been en buig je lichaam en de knie van het andere been iets naar voren. Let er wel op dat de hakken van beide benen op de grond blijven staan. Buig je lichaam net zo ver naar voren totdat je de rek voelt.

Op onze website vindt u nog veel meer blogs omtrent hardlopen. Neem gerust eens een kijkje!

Categorieƫn: Blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *