Categorieën
Nieuws

5 tips voor een ultieme voorbereiding

De voorbereiding op een hardloopevenement 

Wanneer je deel wil nemen aan een hardloopwedstrijd komt hier natuurlijk wel een stukje voorbereiding bij kijken. Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op een hardloopevenement moet je dit blog zeker verder lezen want daarbij worden 5 tips gegeven die je hier bij verder helpen. Doordat het evenement nu online georganiseerd zal worden gaat het er niet meer om hoeveel er wordt hardgelopen maar juist dat je het gaat doen. Hardlopen is namelijk zeer goed voor je gezondheid en verkleind het risico op hart- en vaatziekten en hardlopers hebben minders kans om te sterven kanker. Ook vertraagt hardlopen het verouderingsproces, dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen (Runnersworld, 2021).​

5 beginners tips voor hardlopen

Om te beginnen zijn hier alvast 5 beginners tips voor hardlopen (Runnersworld, 2020):​

  1. Maak een planning > Leg vast op welke dag en hoe laat je gaat hardlopen, ‘s ochtends is het beste voor je succes.​
  2. Bepaal waar je gaat hardlopen > De omgeving moet geschikt zijn om hard te lopen, zorg ook voor een leuke hardlooproute.​
  3. Zorg voor een trainingsschema > Een schema geeft structuur en regelmaat in je trainingen. ​
  4. Zoek een trainingsvoorbeeld > Begin bijvoorbeeld eerst met een paar minuten hardlopen en dan ongeveer 3 minuten herstellen. ​
  5. Zorg voor een comfortabel tempo > Zorg ervoor dat je ondertussen nog kan praten, als je buitenadem raakt moet je een tandje terug nemen. ​

Je moet natuurlijk kiezen wat voor jou het beste is en waar jij je fijn bij voelt. Als je bijvoorbeeld liever geen schema aanhoudt dan doe je dit niet. ​

Hardloopblessures

Zorg er ook altijd voor dat je geen last krijgt van hardloopblessures of klachten, een voorbeeld van een blessure is in je scheenbeen of in je voet. In je scheenbeen is één van de meest voorkomende blessures bij hardlopen, dit kan komen doordat je in een korte tijd te vaak en teveel loopt of springt. Voetklachten komen vaak voor onder de hak, dit kan komen door overbelasting of geen goede warming up. Bij Runnersworld zijn nog meer klachten te vinden en wordt er uitgelegd wat de klacht inhoudt. Ook worden er oorzaken gegeven over hoe deze blessures kunnen ontstaan, door dit door te lezen kun je deze hardloopblessures voor zijn.​

Hardloopoefeningen

Om beter te worden in hardlopen wordt er aangeraden om 1x per week hardloopoefeningen te doen, dit zorgt voor stabiliteit en je werkt aan je kracht. Ook dragen de oefeningen bij aan het in acht nemen van maatregelen om hierbij blessures te voorkomen. De oefeningen die hier goed voor zijn bestaan uit: Deadbug, Backbridge, Plank, Airsquats, Reversed Lunges + Kniehef, Sidelunges en Calfraises. Nu zal je bij veel van deze oefeningen denken hoe ga ik dit uitvoeren, dit is natuurlijk het beste uitgelegd aan de hand van video’s. Deze video’s zijn te vinden via FitFactorij. Hier staat ook bijgeschreven hoe vaak je de oefening moet doen en wat de aandachtspunten zijn bij het doen van de oefening. ​

Hardloopkleding

Tijdens de koude dagen is het van belang om laagjes te nemen, je lichaam moet namelijk tijdens het hardlopen op temperatuur blijven. Zorg dat je hier dus de juiste kleding voor hebt, en dat dit ook kleding is waar je je fijn in kan bewegen. Met hardloopsokken kunnen blaren voorkomen worden omdat deze sokken speciaal voor een hardloopbeweging zijn ontworpen (Runnersworld, 24 april 2019). Hier horen dan natuurlijk ook goede schoenen bij want ook de juiste schoenen kunnen blessures voorkomen. Welke schoenen het beste voor jou zijn kom je natuurlijk alleen achter door deze te passen, een tip is om dit aan het einde van de middag te doen omdat dan je voeten iets meer opgezet zijn en zo koop je geen te krappe schoenen. Er bestaat een vuistregel dat je schoenen na ongeveer 1000 kilometer moet vervangen (Legally Fit, 16 maart 2018).​

Heb je nog niet gedoneerd? Doe dit dan snel op de site van de HarTloop en loop mee voor de Hartstichting. Begin vandaag nog met de voorbereidingen! Hopelijk ‘zien’ we jou in de week van 3 tot 9 mei 2021!